Kryzys wspó³czesnej rodziny - Brenna.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej lub Ukryj komunikat
Facebook
Na skróty:

Informacje dla mieszkañców

Poradnik interesanta

Wie¶ci znad Brennicy

Rozk³ad jazdy

Wojskowa Komenda Uzupe³nieñ

Wa¿ne adresy i telefony

Kamera LODOWISKO

Kamera AMFITEATR

Dostêp do aktów prawnych

Newsletter
Kryzys wspó³czesnej rodziny

Wychowywanie dzieci jest jednym z najtrudniejszych zadañ w ¿yciu cz³owieka, wychowujemy nasze dzieci bez przygotowania do tego ?zawodu?. Rodzina przez naturalno¶æ swojej opieki, tworzy zrêby osobowo¶ci m³odego cz³owieka, a rodzice odpowiadaj± nie tylko za przyj¶cie dziecka na ¶wiat, ale za jego intelektualny, fizyczny i moralny rozwój. Maria Maciaszkowa podkre¶la, i¿ od rodziny rozpoczyna siê biografia cz³owieka, która towarzyszy mu przez ca³e ¿ycie. To rodzina wywiera istotny i znacz±cy wp³yw na zachowania siê dziecka, stosunek do innych osób, dziêki rodzinie przyswaja i zinternalizuje w przysz³o¶ci warto¶ci, normy i wzory postêpowania, dokonuje ¿yciowych wyborów.
Kontakty miêdzy cz³onkami rodziny powinny pozwalaæ na wymianê my¶li, zamierzeñ, opinii, aspiracji. Czas wspólnie spêdzany na rozmowie daje mo¿liwo¶æ wspólnego odpoczynku, poznania, doznawania poparcia, rodz±cej siê sympatii. Rodz±ca siê wiê¼ pomiêdzy cz³onkami rodziny stanowi o poczuciu to¿samo¶ci i przynale¿no¶ci dziecka. Mo¿liwo¶ci wspólnego spêdzania czasu podczas autentycznej szczerej wymiany zdañ, niewy¶miewanych opinii, pogl±dów podnosi samoocenê cz³onków rodziny, co z kolei wp³ywa na pozytywn± atmosferê w rodzinie. Potrzeby materialne s± ró¿ne, ale nieustanne skupianie siê tylko na gromadzeniu dóbr materialnych i wyznaczanie sobie celów tylko o takim charakterze niesie ze sob± niebezpieczeñstwo zwi±zane z zaniedbywaniem ¿ycia rodzinnego.
Obecnie obserwuje siê tendencje zwiêkszania siê liczby rodzin dwupokoleniowych (ma³ych) w miejsce rodzin wielopokoleniowych, a w ¶lad za tym rozlu¼nianie siê wiêzi emocjonalnych miêdzy krewnymi mieszkaj±cymi oddzielnie. W wyniku transformacji ustrojowych i spo³ecznych, migracji osób w celach zarobkowych, pog³êbiaj± siê zjawiska sieroctwa, opuszczenia, zaniedbywania. Dezorganizacja struktury i funkcji rodziny prowadzi do zjawiska sieroctwa duchowego, emocjonalnego, g³ównie wystêpuj±cego wskutek zaniku wiêzi emocjonalno-spo³ecznych miêdzy rodzicami a dzieæmi. Osamotnienie rozumiane jako faktyczne zaniedbywanie, brak opieki nad dzieckiem ze strony rodziców, ch³ód emocjonalny, zagra¿aj±cy prawid³owemu rozwojowi dziecka. Pojêcie sieroctwa spo³ecznego sensu largo w literaturze u¿ywane dla okre¶lenia dzieci pozostaj±cych w rodzinach, które nie wywi±zuj± siê z podstawowych obowi±zków opiekuñczych wobec nich, dzieci porzuconych. Poczucie osamotnienia jest stanem psychoemocjonalnym, spowodowanym d³ugotrwa³ym niezaspakajaniem potrzeby mi³o¶ci i przynale¿no¶ci.
Najpowa¿niejsze problemy wi±¿± siê z sytuacj± dzieci w rodzinach dysfunkcyjnych, takich , które nie zaspakajaj± w niezbêdnym zakresie materialnych, psychicznych i spo³ecznych potrzeb swoich cz³onków. Cech± charakterystyczn± tych rodzin jest wspó³wystêpowanie niekorzystnych czynników takich jak faktyczne rozbicie rodziny, powa¿ne konflikty pomiêdzy jej cz³onkami, nadu¿ywanie alkoholu, pope³nianie przestêpstw, z³e warunki materialno-bytowe, wychowywanie tylko przez jednego rodzica bardzo czêsto z powodu migracji w celach zarobkowych drugiego rodzica, lub migracja obojga rodziców. Rodzina, w której codziennym zjawiskiem s± k³ótnie, awantury, bójki, jest zdecydowanie wiêkszym niebezpieczeñstwem dla dziecka ni¿ rodzina niepe³na. Sytuacji tej nierzadko towarzysz± choroby, stany depresyjne i nerwicowe, w¶ród rodziców i dzieci oraz zachowania patologiczne. Rodziny patologiczne stwarzaj± zagro¿enie dobra dzieci. Z nich nierzadko wywodz± siê nieletni i m³odociani sprawcy przestêpstw, dzieci alkoholizuj±ce siê, dokonuj±ce prób samobójstw i samouszkodzeñ, nie ucz±ce siê i nie pracuj±ce, wykazuj±ce wczesne przejawy niedostosowania spo³ecznego w postaci ucieczek z domu, wagarów, porzucania szko³y.
Ustawa o przeciwdzia³aniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r., wskazuje, i¿ przemoc nale¿y rozumieæ jako: ?jednorazowe albo powtarzaj±ce siê umy¶lne dzia³anie lub zaniechanie naruszaj±ce prawa lub dobra osobiste osób?. Definicja przemocy w rodzinie wychodzi poza opis ustawowych znamion czynu zabronionego ? ?znêcania?, zawiera równie¿ elementy wywo³ania cierpieñ i krzywd moralnych u ofiar przemocy, a wiêc powsta³ych nie tylko na zdrowiu fizycznym jak i psychicznym. Zaniedbywanie dziecka mo¿e obejmowaæ zarówno sferê fizyczn± jak i psychiczn±, w ogólnym pojêciu oznacza niezaspakajanie potrzeb dziecka niezbêdnych dla jego prawid³owego rozwoju. Mo¿na wymieniæ wiele form zaniedbywania np. materialne, zwi±zane z niezaspakajaniem potrzeb fizjologicznych w tym od¿ywiania, higieny, zaniedbywania zdrowia. Jak równie¿ zwi±zanymi z zaspakajaniem potrzeb psychicznych miedzy innymi mi³o¶ci, poczucia bezpieczeñstwa, przynale¿no¶ci. Dziecko potrzebuje ciep³a, bezpieczeñstwa, zainteresowania, zaspokojonego poczucia przynale¿no¶ci do w³asnej rodziny i poczucia w³asnej warto¶ci, zaspakajanie wymienionych potrzeb jest niezbêdne do prawid³owego rozwoju dziecka. Dzia³ania szkó³, ¶wietlic, placówek wychowawczo-opiekuñczych nie skompensuj± braków w zakresie zaspakajania wiêzi rodzinnych, potrzeb emocjonalnych dziecka mo¿liwych do zrealizowania w pe³ni wy³±cznie w rodzinie pierwotnej dziecka. Poniewa¿ ¿ycie w rodzinie ma charakter intymny, jest przekazywaniem siebie w my¶lach, uczuciach, postawach. M±dro¶æ, dobroæ rozumiana jako ¿yczliwo¶æ i spolegliwo¶æ, nadaje wymienionym dzia³aniom ciep³a, wzruszenia. ?W mi³o¶ci rodzicielskiej mieszcz± siê bowiem najpiêkniejsze ludzkie pragnienia i postawy ogarniaj±ce zdolno¶æ do ¶wiadczenia na rzecz innych, bezinteresown± ¿yczliwo¶æ i ufno¶æ, a tak¿e rozumienie inno¶ci zainteresowañ i zami³owañ poszczególnych cz³onków rodziny oraz tolerancjê dla odmiennych ni¿ rodzicielskie pogl±dów?. Zatem zadaniem wy¿ej wymienionych placówek jest wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji, zapewnienie pomocy rodzicom i ich dzieciom, przeciwdzia³anie demoralizacji. W literaturze przedmiotu opisany jest wp³yw zaburzonych relacji i konfliktów rodzinnych na podejmowanie przez m³odzie¿ odurzania siê ¶rodkami uzale¿niaj±cymi. W rodzinach dzieci za¿ywaj±cej ¶rodki odurzaj±ce, w porównaniu do rodzin m³odzie¿y ich nieza¿ywaj±cej, panuje klimat nacechowany dystansem, zaburzonymi relacjami i konfliktami miêdzy cz³onkami rodziny. M³odzie¿ za¿ywaj±ca ¶rodki odurzaj±ce ró¿ni siê od m³odzie¿y nieu¿ywaj±cej ich nie tylko bardziej negatywnym stosunkiem do rodziny i do ojca, lecz równie¿ postrzeganiem swojej rodziny jako ca³o¶ci. Dziecko odrzucane emocjonalnie jest traktowane surowo, czê¶ciej karane, czêsto i ci±gle upominane i kontrolowane. Wzrasta w atmosferze upo¶ledzenia i kszta³tuje siê w nim poczucie gorszej ?inno¶ci? , towarzysz±ca mu samo¶wiadomo¶æ dewiacyjna. Na tym pod³o¿u wyrastaj± uczucia wrogo¶ci do innych, postawy agresywne i zani¿ona samoocena. Nale¿y nie zapominaæ, ¿e dzieci odrzucone ³atwiej podlegaj± demoralizacji, szukaj±c akceptacji, zrozumienia, zbli¿aj± siê do kolegów, ?paczek? przestêpczych. S±d rodzinny i nieletnich zobowi±zany jest do reagowania na ka¿d± informacjê dotycz±c± wszelkich nieprawid³owo¶ci w opiece nad dzieæmi oraz naruszaniu dóbr dziecka. W sytuacji gdy zauwa¿yli¶my sygna³y, które mog± ¶wiadczyæ o krzywdzie dziecka i jeste¶my tym zaniepokojeni, mo¿emy zwróciæ siê do s±du rodzinnego (wydzia³ rodzinny i nieletnich) z wnioskiem o wgl±d w sytuacjê dziecka. Nale¿y pamiêtaæ, i¿ z punktu widzenia prawa w³adza rodzicielska to szereg uprawnieñ i obowi±zków rodzica wzglêdem dziecka. Obejmuje ona obowi±zek wychowania dziecka, reprezentowania go oraz sprawowania opieki nad nim i jego maj±tkiem, jednak najwa¿niejsz± jej funkcj± jest ochrona dziecka. Dramat dziecka krzywdzonego w rodzinie polega na tym, ¿e ?z jednej strony ma ono g³êbokie poczucie niesamodzielno¶ci, zale¿no¶ci od doros³ych, konieczno¶ci posiadania opiekuna, z drugiej musi uporaæ siê z poczuciem odrzucenia, ¶wiadomo¶ci±, ¿e nie bardzo mo¿e liczyæ na swoich rodziców, ¿e oni sami stanowi± dla niego zagro¿enie?.

Renata C.S.

Gmina Brenna
DziÅ› jest: 26.04.2024
Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda

temp. 2°C
wiatr: 3km/h (NE)
Logo-forum PPPZ
© 2024 UrzÄ…d Gminy Brenna