FAS - Brenna.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej lub Ukryj komunikat
Facebook
Na skróty:

Informacje dla mieszkañców

Poradnik interesanta

Wie¶ci znad Brennicy

Rozk³ad jazdy

Wojskowa Komenda Uzupe³nieñ

Wa¿ne adresy i telefony

Kamera LODOWISKO

Kamera AMFITEATR

Dostêp do aktów prawnych

Newsletter
FAS

INFORMACJA O KAMPANII ?CI¡¯A BEZ ALKOHOLU?

kliknij tutaj

Cele kampanii:
Zmniejszenie liczby kobiet pij±cych w czasie ci±¿y
Zwiêkszenie wiedzy na temat negatywnego wp³ywu alkoholu na p³ód

Grupa docelowa:
Kobiety w wieku rozrodczym (w tym w ci±¿y)
Ca³e spo³eczeñstwo (zwykle jest kto¶, kto czêstuje kobietê alkoholem, kto jest ¶wiadkiem tego, jak pije ona alkohol, albo kto¶ zachêcaj±cy j± do picia czerwonego wina w ci±¿y)

Patronat: Minister Zdrowia, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Biuro WHO w Polsce

Patroni i partnerzy medialni: AGORA S.A., RMF FM, Multikino, Mamo to ja,
Bêdê mam±, dziewiêæ szczê¶liwych miesiêcy, POLITYKA

Partnerzy medialni: Magazyn Pielêgniarki i Po³o¿nej

Partnerzy:
Instytut Matki i Dziecka
Instytut ?Pomnik ? Centrum Zdrowia Dziecka?
Stowarzyszenie Zastêpczego Rodzicielstwa
Fundacja ?Daj Szansê?

Media Concept
Szko³a Mistrzów Reklamy

Czas realizacji: – media: wrzesieñ 2007 ? wrzesieñ 2008 r. – gminy: od wrze¶nia 2007 roku (dzia³ania wieloletnie)

G³ówny przekaz
G³ówny przekaz kampanii to informacja, ¿e nie ma bezpiecznej dawki alkoholu w ci±¿y, a ka¿da ilo¶æ wi±¿e siê z ryzykiem uszkodzenia p³odu. Kampania zachêca kobiety do zachowania ca³kowitej abstynencji w okresie ci±¿y. Wiedza skierowana jest do wszystkich kobiet pij±cych alkohol (nie tylko uzale¿nionych), bêd±cych w wieku rozrodczym.

Udzia³ samorz±dów
Do kampanii zosta³y zaproszone wszystkie samorz±dy lokalne, spo¶ród 2500 przyst±pi³o do niej blisko 700 samorz±dów gminnych i 12 wojewódzkich. Oznacza to, ¿e co czwarty samorz±d w Polsce bierze w niej udzia³, co zapewnia jej ogólnopolski zasiêg. Gminy razem z zaproszeniem otrzyma³y deklaracjê, w której przedstawiono zakres mo¿liwych w ramach kampanii dzia³añ. Wszystkie samorz±dy zadeklarowa³y gotowo¶æ dystrybucji materia³ów edukacyjnych, które trafi³y m.in. do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, do urzêdów administracji, do poradni ginekologicznych, a tak¿e do innych miejsc u¿yteczno¶ci publicznej. Wiêcej informacji o aktywno¶ci gmin znajduje siê na stronie www.ciazabezalkoholu.pl.

Kampaniê prowadzi³y dot±d 683 podmioty w tym: 621 gmin, 12 województw (kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, ³ódzkie, ma³opolskie, mazowieckie, opolskie, pomorskie, ¶l±skie, ¶wiêtokrzyskie, warmiñsko-mazurskie, wielkopolskie) oraz 3 powiaty, 17 dzielnic Warszawy, 6 stowarzyszeñ abstynenckich, 1 szpital, 2 fundacje, 3 szko³y, 2 dekanaty, Katolicki O¶rodek Adopcyjno-Opiekuñczy i 15 innych podmiotów.
W tym gminy: miejskie: 210, wiejskie: 233, miejsko-wiejskie: 178.

Dzia³ania w³asne PARPA
Poza wspó³prac± z samorz±dami PARPA prowadzi³a kampaniê adresowan± do mediów i specjalistów s³u¿by zdrowia.
Przygotowano m.in. spot telewizyjny. PARPA zabiega³a o jego emisjê w telewizji publicznej, na przeszkodzie stanê³a jednak kampania wyborcza jesieni± ubieg³ego roku. Po ponownych negocjacjach kierownictwo telewizji publicznej zdecydowa³o, ¿e spoty bêd± emitowane na pocz±tku wrze¶nia br.
W ci±gu roku zorganizowano osiem spotkañ/konferencji z przedstawicielami mediów i z udzia³em ekspertów, w tym jedno rok temu w Sopocie.
Dyrektor PARPA powo³a³ Zespó³ Ekspertów PARPA ds. ograniczania szkód wynikaj±cych ze spo¿ywania alkoholu przez kobiety w ci±¿y. W sk³ad zespo³u wchodz±: lekarze zajmuj±cy siê problemem FAS (p³odowy zespó³ alkoholowy), psycholodzy i dzia³acze organizacji pozarz±dowych, którzy na co dzieñ pracuj± z dzieæmi z FAS oraz z ich rodzinami a tak¿e pracownicy PARPA. Zespó³ pracuje nad d³ugofalowym planem dzia³añ.
Wszystkie informacje dotycz±ce kampanii publikowane s± na stronie www.ciazabezalkoholu.pl

Kampania w mediach:
Ukaza³o siê ok. 250 informacji prasowych dotycz±cych kampanii i negatywnego wp³ywu alkoholu na rozwój p³odu. Po³owa z nich mia³a zasiêg ogólnopolski, a po³owa zasiêg lokalny (mazowieckie, lubelskie, ma³opolskie, ¶l±skie i pomorskie). Najczê¶ciej cytowanymi ekspertami byli: Pani Klecka, Pan doc. Niemiec oraz dr Raczyñski, dr Liszcz, w 43 artyku³ach wypowiadali siê inni lekarze.
Wyemitowano kilkadziesi±t materia³ów radiowych i telewizyjnych m.in. TVP ? oddzia³y regionalne, radiowa Trójka, RMF.
Ogl±dalno¶æ strony www.ciazbezalkoholu.pl – to do tej pory ponad 30 tys. wizyt.
Wyra¿enie ?Ci±¿a bez alkoholu? w wyszukiwarce www.google.pl pojawia siê 185.000 razy

Narzêdzia wykorzystywane w kampanii:

Materia³y edukacyjne – ka¿da z gmin, która przyst±pi³a do kampanii otrzyma³a bezp³atne materia³y edukacyjne do dystrybucji. Do gmin trafi³y materia³y edukacyjne: ulotki, plakaty, broszury dla pacjentów, broszury dla lekarzy o negatywnym wp³ywie alkoholu na rozwijaj±ce siê w ³onie matki dziecko oraz o ryzyku wyst±pienia FAS (Fetal Alcohol Syndrome ? P³odowy Zespó³ Alkoholowy) u dzieci matek pij±cych alkohol podczas ci±¿y.
W ramach kampanii rozdystrybuowano: – ponad 1 163 000 ulotek ?Ci±¿a bez alkoholu? – ponad 378 000 broszur i ksi±¿ek dla pacjentek i lekarzy – blisko 61 500 plakatów ?Nie pijê za jego zdrowie? – ponad 22 000 p³yt z filmem ?Wieczne dziecko? – ok. 600 kopii filmu z pikniku edukacyjnego z okazji ¦wiatowego Dnia FAS w roku 2006.

W kampanii wykorzystano tak¿e wystawê fotogramów pt. ?FAScynuj±ce dzieci?. Fotogramy przedstawiaj± dzieci z FAS i ich opiekunów podczas obozu terapeutycznego.
W kilkudziesiêciu miastach Polski pojawi³o siê tak¿e 256 citylightów oraz 94 billboardy kampanijne.

Spoty telewizyjne i radiowe – gminy otrzyma³y spoty do emisji w regionalnych mediach.
Artyku³y prasowe i audycje telewizyjne – wzory informacji prasowych o kampanii i pikniku edukacyjnym z okazji ¦wiatowego Dnia FAS znajdowa³y siê w przes³anych gminom materia³ach.

Rodzinne pikniki profilaktyczno – edukacyjne ? gminy otrzyma³y te¿ scenariusz oraz film z warszawskiego pikniku z okazji ¦wiatowego Dnia FAS w roku 2006. W ramach obchodów ¦wiatowego Dnia FAS w roku 2007 odby³ siê m.in. piknik w Sopocie, a w roku 2008 w Krakowie.

Strona internetowa www.ciazabezalkoholu.pl: tu zamieszczone s± informacje o kampanii oraz o zaanga¿owaniu w ni± gmin.

Lokalne debaty, spotkania, szkolenia dla lekarzy, pielêgniarek, pracowników socjalnych ?scenariusz debaty gminy otrzyma³y w wysy³ce razem z materia³ami edukacyjnymi. Celem debaty lokalnej jest nag³o¶nienie problemu oraz zachêcenie tzw. s³u¿b pierwszego kontaktu ? lekarzy, pracowników socjalnych, nauczycieli, policjantów itp. do podejmowania dzia³añ edukacyjnych wobec kobiet, które pij± alkohol w okresie ci±¿y. Ka¿da z tych s³u¿b, ze wzglêdu na prawdopodobieñstwo kontaktu z kobietami uzale¿nionymi od alkoholu, czy pij±cymi w sposób problemowy powinna wiedzieæ o mo¿liwo¶ci skierowania takiej kobiety na konsultacjê do specjalisty z placówki leczenia uzale¿nieñ celem diagnozy i udzielenia pomocy (lista placówek lecznictwa odwykowego w Polsce znajduje siê na stronie internetowej www.parpa.pl).Wa¿ne, aby taka interwencja mia³a charakter edukacyjny, a nie prowadzi³a do poczucia winy i oskar¿ania. Kobiety w ci±¿y czêsto pij± alkohol, bo nie s± ¶wiadome jego szkodliwego dzia³ania na dziecko.

Katalog dzia³añ w gminach nie wyczerpuje zaproponowanych przez PARPA form aktywno¶ci ? gminy mog± tak¿e np. w³±czaæ zajêcia edukacyjne dotycz±ce negatywnego wp³ywu alkoholu na ci±¿ê w program studiów wy¿szych uczelni ? szczególnie kierunków medycznych i spo³ecznych, przedstawiaæ temat podczas kursów przedma³¿eñskich, zachcieæ ksiê¿y, aby podczas mszy zwracali uwagê na konieczno¶æ zachowania abstynencji w ci±¿y itp.

Gmina Brenna
DziÅ› jest: 27.04.2024
Imieniny: Sergiusza, Teofila, Zyty

temp. 2°C
wiatr: 3km/h (NE)
Logo-forum PPPZ
© 2024 UrzÄ…d Gminy Brenna