Niepokoj±ce zjawisko koñczenia edukacji na poziomie gimnazjum - Brenna.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej lub Ukryj komunikat
Facebook
Na skróty:

Informacje dla mieszkañców

Poradnik interesanta

Wie¶ci znad Brennicy

Rozk³ad jazdy

Wojskowa Komenda Uzupe³nieñ

Wa¿ne adresy i telefony

Kamera LODOWISKO

Kamera AMFITEATR

Dostêp do aktów prawnych

Newsletter
Niepokoj±ce zjawisko koñczenia edukacji na poziomie gimnazjum

Nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e rodzina stanowi dla dziecka pierwsze i w pocz±tkowym etapie najwa¿niejsze ¶rodowisko wychowawcze i rozwojowe. Wp³yw ¶rodowiska rodzinnego na kszta³towanie osobowo¶ci dziecka odbywa siê poprzez ¶wiadome oddzia³ywanie oraz poprzez oddzia³ywanie zupe³nie ?niezamierzona?. ?Niezamierzone dzia³anie? ujawnia siê przede wszystkim we wzajemnych stosunkach cz³onków rodziny wobec siebie, g³ownie w stosunku rodziców do dzieci. Stosunek ten nazywany jest mianem postawy rodzicielskiej, w której wyró¿nia siê trzy komponenty: uczuciowy, my¶lowy i dzia³aniowy. Najwa¿niejszy element uczuciowy wyznacza kierunek, charakter my¶lenia oraz dzia³ania rodziców. Kontakty miêdzy cz³onkami rodziny powinny pozwalaæ na wymianê my¶li, zamierzeñ, aspiracji. Rozmowa w rodzinie daje mo¿liwo¶æ odprê¿enia, doznawania oparcia, sympatii, zrozumienia. Czas wspólnie spêdzany pozwala na pog³êbienie, wzmocnienie wiêzi ³±cz±cych cz³onków rodziny. Sk³adnik my¶lowy to przede wszystkim wyraz pogl±dów na istotne dla dziecka sprawy, warto¶ci. Nale¿y podkre¶liæ, i¿ prawid³owa postawa rodzicielska charakteryzuje siê zainteresowaniem rodziców dzieckiem, akceptacj± jego w³a¶ciwo¶ci i poszanowaniem odrêbno¶ci, zaspokajaniem potrzeb dziecka, wspó³dzia³aniem z nim, zapewnieniem mu swobody odpowiedniej do wieku, przyznawaniem mu przywilejów, ale i nak³adaniem obowi±zków stosownych do wieku z dostosowaniem wymagañ do mo¿liwo¶ci dziecka. ?Nie wystarczy kochaæ dziecko, trzeba je tak¿e umieæ wychowaæ?. Trudne warunki ¿ycia we wspó³czesnej rzeczywisto¶ci, niezaradno¶æ ¿yciowa powoduj± w sposób po¶redni lub bezpo¶redni liczne negatywne skutki wielu polskich rodzin, staj±c siê przyczyn± stresu, rozlu¼nienia wiêzi rodzinnej, nasilenia konfliktów miêdzy poszczególnymi cz³onkami rodziny, jest przyczyn± pogarszania ¿ycia ma³¿eñskiego i rodzinnego. Prowadzi to do wzrostu liczby rodzin konfliktowych i zdezintegrowanych oraz zak³óceñ w realizacji podstawowych funkcji rodziny, w tym równie¿ w realizacji podejmowanych czynno¶ci opiekuñczych. Najpowa¿niejsze problemy wi±¿± siê z sytuacj± dzieci w rodzinach dysfunkcyjnych tj. takich, które nie zaspokajaj± w niezbêdnym zakresie materialnych, psychicznych i spo³ecznych potrzeb swoich cz³onków. Cech± charakterystyczna tych rodzin jest wspó³wystêpowanie niekorzystnych czynników, takich jak faktyczne rozbicie rodzin, powa¿ne konflikty miêdzy jej cz³onkami, nadu¿ywanie alkoholu, pope³nianie przestêpstw, uprawianie prostytucji, przemoc, powa¿ne choroby i zaburzenia psychiczne, z³e warunki materialno-bytowe. Niski poziom wykszta³cenia i kultury rodziców ³±czy siê z niskim statusem spo³eczno-zawodowym, ma³ymi zarobkami, bezrobociem, z³ymi warunkami mieszkaniowymi. Sytuacji tej nierzadko towarzysz± choroby, stany depresyjne i nerwicowe w¶ród rodziców i dzieci. M³odzie¿ pozbawiona blisko¶ci z w³asn± rodzin± jest bardziej podatna na presjê rówie¶nicz± w zakresie u¿ywania narkotyków, picia alkoholu i dokonywania przestêpstw. Wi±¿e siê to z faktem, i¿ m³odzie¿ siêga po ¶rodki odurzaj±ce nie po to, aby zmieniæ siebie lub rzeczywisto¶æ, lecz po to, aby zmieniæ percepcjê siebie lub rzeczywisto¶ci. Z nich najczê¶ciej wywodz± siê nieletni i m³odociani sprawcy przestêpstw, dzieci alkoholizuj±ce siê, dokonywuj±ce prób samobójczych i samouszkodzeñ, nie ucz±ce siê i nie pracuj±ce, wykazuj±ce wczesne przejawy niedostosowania spo³ecznego w postaci ucieczek z domu, wagarów, porzucania szko³y. Przeprowadzone obserwacje, wywiady, uwagi odnotowane w zeszycie obserwacji uczniów wskaza³y jednoznacznie, ¿e g³ównymi przyczynami s³abej motywacji do nauki s±: nadmierny stres, brak wsparcia psychicznego w rodzinie, lenistwo uczni, niska samoocena, wymagania niedostosowane do mo¿liwo¶ci uczniów (brak opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej), nudne lekcje, s³aba sytuacja materialna rodziny, brak wzorców i dobrych nawyków w domu, niski poziom ¶wiadomo¶ci wychowawczej rodziców, brak celów ¿yciowych i edukacyjnych, praca uczniów w gospodarstwie domowym, liczebno¶æ rodzeñstwa, brak warunków odrabiania prac domowych, ujemny wp³yw ¶rodowiska rówie¶niczego. Brak motywacji m³odzie¿y do uczenia siê sprawia, ¿e nauka staje siê dla nich ma³o satysfakcjonuj±ca. Rezygnacja z dalszej edukacji prowadzi do sta³ego zwiêkszania szeregów ludzi niewykwalifikowanych, nieprzystosowanych do ¿ycia w nowoczesnym spo³eczeñstwie. Osoby niezdolne do wspó³zawodnictwa z innymi, bardzo czêsto siê wykolejaj±, ³atwo popadaj± w konflikt z prawem a normy ¿ycia spo³ecznego staj± siê p³ynne. Renata Ciema³a-Sojka

Gmina Brenna
DziÅ› jest: 25.04.2024
Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki

temp. 2°C
wiatr: 3km/h (NE)
Logo-forum PPPZ
© 2024 UrzÄ…d Gminy Brenna