Dziedziczenie biedy - Brenna.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej lub Ukryj komunikat
Facebook
Na skróty:

Informacje dla mieszkañców

Poradnik interesanta

Wie¶ci znad Brennicy

Rozk³ad jazdy

Wojskowa Komenda Uzupe³nieñ

Wa¿ne adresy i telefony

Kamera LODOWISKO

Kamera AMFITEATR

Dostêp do aktów prawnych

Newsletter
Dziedziczenie biedy

Bieda w Polsce nie jest zjawiskiem nowym. Zjawiskiem nowym jest natomiast znaczny jej zasiêg. Prawdopodobieñstwo bycia ubogim zwiêkszaj± takie czynniki jak bezrobocie w rodzinie (zw³aszcza d³ugotrwa³e), m³ody wiek, indywidualne deficyty, wielodzietno¶æ, niski poziom wykszta³cenia, zamieszkiwanie na wsi lub w ma³ym mie¶cie. Bezrobocie powoduje bierno¶æ spo³eczno-zawodow±, zaburza poczucie bezpieczeñstwa i zmusza do innych form aktywno¶ci, w tym do uzale¿nieñ i dzia³añ kryminogennych. Ubóstwo, bezrobocie i marginalizacja spo³eczna stanowi± zró¿nicowane i wieloaspektowe problemy, które implikuj± wiele negatywnych skutków, maj±cych wp³yw nie tylko na rzeczywisto¶æ i jako¶æ egzystencji rodziny ale równie¿ na jako¶æ funkcjonowania przysz³ych pokoleñ.
Analiza badañ wskazuje i¿ ludno¶æ wiejska jest szczególnie nara¿ona na utrwalanie siê ubóstwa poniewa¿ ma gorszy dostêp do infrastruktury spo³ecznej i technicznej, jest niewykszta³cona, a dominuj±cym typem gospodarstwa domowego s± liczebne gospodarstwa rolne. Panuj±ce i wszechobecne stereotypy, i¿ nauka i wiedza nie s± potrzebne do ¿ycia a jak ogólnie wiadomo wychowanie i socjalizacja w z³ych warunkach materialnych znacznie determinuje szanse ¿yciowe cz³owieka w doros³ym ¿yciu. Do¶wiadczanie biedy w m³odym wieku oznacza bowiem ograniczony dostêp do instytucji i zasobów, które s± niezbêdne do osi±gniêcia pozycji gwarantuj±cej dochody wystarczaj±ce na zaspokojenie podstawowych potrzeb. ¯ycie w ubóstwie oznacza nie tylko niedostatek pewnych dóbr, takich jak dostêp do kszta³cenia i systemu edukacji, które w efekcie daj± cz³owiekowi mo¿liwo¶ci konkurowania na rynku pracy. To tak¿e egzystencja w subkulturze nêdzy, zepchniêcie na margines. Sytuacja taka wi±¿e siê z kumulacj± wielu negatywnych zjawisk towarzysz±cych biedzie: izolacj± spo³eczn±, utrwalaniem siê sytuacji i przekazywaniem jej z pokolenia na pokolenie. Mo¿na tutaj mówiæ o dziedziczeniu biedy.
Wymieniaj±c rodzaje biedy oprócz biedy dziedziczonej, nale¿y wymieniæ tutaj biedê patolo-giczn±, ¶rodowiskow±, regionaln±, wynikaj±c± z wielodzietno¶ci, a tak¿e loso?w±, godn± (skrzêtnie ukrywan±) i roszczeniow± (osoby ni± do?tkniête domagaj± siê nieustannej pomocy, uznaj±c j± za nale¿?n±). Obecnie, mimo ci±gle budz±cej siê ¶wiadomo¶ci istnienia ubóstwa na wielk± skalê, panuje stereotyp, ¿e cz³owiek ubogi to taki, który cierpi g³ód. Szukanie azylu w grupie odniesienia, jak± jest biedna rodzi?na i inni ubodzy, utrudnia prze³amanie swoistego ?ob³êdu bie?dy?. Przy ograniczonych kontaktach spo³ecznych, silna identy?fikacja z grup± i przekonanie o w³asnym nieudacznictwie, braku osobistego sprawstwa sta?je siê pewnego rodzaju pu³apk± spo³eczn±. Konsekwencj± tego jest niestety dziedzi?czenie ubóstwa. Z mechanizmem dziedziczenia ubóstwa i nie?mocy wyrwania siê z tego zaklêtego krêgu wi±¿e siê syndrom szczurzego gniazda, który charakteryzuje siê ostr± walk± o przetrwanie miêdzy cz³onkami grupy, a jednocze¶nie silnym lêkiem przed odrzuceniem przez grupê. Traumatyczny lêk i ci±g³a walka o byt pozbawiaj± jednostkê zdolno¶ci do wspó³?pracy. Jak ju¿ wspomnia³am ¶ci¶le z mechanizmem dziedziczenia ubóstwa wi±¿e siê tak¿e tzw. wyuczona bezradno¶æ i syndrom nienasycenia. Dlatego wyuczona bezradno¶æ charakteryzuje siê przekonaniem jednostki, i¿ bez wzglêdu na to jak bêdzie dzia³aæ, nie jest w stanie zmieniæ swojego po³o¿enia. Z kolei przekonanie o w³asnej nieefektywno¶ci prowadzi do utraty kontroli nad dzia³aniem i do sta³ej postawy bierno¶ci. Z tym wi±¿e siê obni¿enie poczucia w³asnej warto¶ci, poczucie braku w³asnej sprawczo¶ci, brak moty?wacji, poczucie zagro¿enia. Zdaje siê, i¿ najlepiej kondycjê ubogich oddaje cytat z ?Lapidarium” Kapu¶ciñskiego ?Stosunek do biednego jest dzi¶ wszêdzie niechêtny, negatywny. W ¶wiecie, w którym pa?nuje wy¶cig, walka, wspó³zawodnictwo, ubogi to przegrany, powalony, to ten, który odpad³. Ubogi powinien zej¶æ z oczu. Zreszt± sam ubogi patrzy na innego biedaka z pogard±. Widzi w nim bowiem w³asn± karykaturê, w³asne gorsze wydanie, w³asn± klêskê”. Nasilaj±ce siê zjawisko dziedziczenia biedy wskazuje na konieczno¶æ podejmowania dzia³añ, adresowanych szczególnie dla dzieci i m³odzie¿y, maj±cych na celu skuteczne wsparcie procesu edukacji, umo¿liwienie jak najszerszego dostêpu do szkolnictwa na najwy¿szym poziomie, eliminowanie zjawiska wypadania z systemu szkolnego lub ograniczania aspiracji edukacyjnych z powodu z³ej sytuacji materialnej i ¿yciowej rodziny ucznia. Dzieci i m³odzie¿ s± grup±, która najczê¶ciej do¶wiadcza ubóstwa. Wed³ug danych z realizacji rz±dowego programu wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów ?Wyprawka Szkolna? wynika, ¿e ok. 33% dzieci w wieku 6 – 10 lat ¿ycia pochodzi z rodzin maj±cych dochody mniejsze od tzw. ustawowego kryterium ubóstwa. Nale¿y podkre¶liæ, i¿ bud¿ety tych rodzin uwzglêdniaj± przede wszystkim potrzeby, których zaspokojenie nie mo¿e byæ od³o¿one w czasie. Potrzeby edukacyjne dzieci nie maj± takiego charakteru, s± zatem odsuwane na dalszy plan, a w konsekwencji czêsto pozostaj± niezaspokojone. Koszty kszta³cenia dzieci staj± siê dla wielu rodzin coraz powa¿niejszym problemem. ¦rodki finansowe zainwestowane w edukacjê jak wskazuj± wyniki badañ zwracaj± siê w ci±gu osiemnastu lat, a pó¼niej przynosz± zyski. Inwestycje takie maj± wiêc charakter strategiczny i perspektywiczny. Dzia³ania z tego obszaru nabieraj± szczególnego znaczenia w ¶wietle zadañ stawianych pañstwom cz³onkowskim Unii Europejskiej w ramach realizacji Programu Operacyjnego Kapita³ Ludzki w latach 2007-2013. W tej sytuacji pomoc pañstwa dla dzieci stanowi wa¿n± formê wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z rodzin najubo¿szych. Celem takiej polityki jest przede wszystkim podnoszenie kapita³u ludzkiego, zwiêkszanie dostêpu do dobrej edukacji, wzmacnianie kondycji i zdrowia m³odego pokolenia. W tym zakresie pojawi³y siê idee partnerstwa lokalnego, polegaj±ce na wykorzystywaniu si³y kapita³u spo³ecznego w podejmowaniu przez w³adze lokalne innowacyjnych projektów w dziedzinie szeroko rozumianych us³ug spo³ecznych, mieszkalnictwa, pomocy spo³ecznej, edukacji pozaszkolnej, ochrony zdrowia, walki z bezrobociem i ubóstwem, wspieraniem spo³eczeñstwa obywatelskiego. Renata Ciema³a-Sojka

Gmina Brenna
DziÅ› jest: 16.04.2024
Imieniny: Bernarda, Biruty, Erwina

temp. 2°C
wiatr: 3km/h (NE)
Logo-forum PPPZ
© 2024 UrzÄ…d Gminy Brenna